DJI Osmo Action: a GoPro Hero méltó ellenfele?

fooldal > DJI Osmo Action: a GoPro Hero méltó ellenfele?

DrónExpert

DJI Osmo Action: a GoPro Hero méltó ellenfele?


2019/09/23

A DJI 2019-ben mutatta be a DJI Osmo Actiont, megkísérelve ezzel azt, amit előtte oly sokan – megizzasztani a piac koronázatlan királyának tekintett GoPrót. Habár nem ez az első alkalom, hogy a két tech óriás összemérte erejét, míg a 2016 októberében piacra került GoPro Karma egy látványos bukás volt az amerikai cég számára, a kínai oldal most egy igazán versenyképes játékost indított az akciókamerák mezőnyében.

DJI Osmo Action: a GoPro Hero méltó ellenfele?

DJI Osmo Action & GoPRO Hero 7 összehasonlítás: a fizikai jellemzők

Tekintve hogy a GoPrónak jó néhány éve volt tökéletesíteni az akciókamerák konstrukcióját, nem meglepő, hogy a DJI is egy hasonló designt vetett be első ilyen jellegű termékével. Az Osmo Action első ránézésre nagyon hasonlít egy Hero kamerára: az egész egy aprócska doboz, rajta egy objektívvel és egy hátlapi érintőképernyővel, ami az Osmón 16:9-es képarányt kapott a GoPro készülékek 4:3-as arányával szemben.

 



Nem kell azonban sokáig forgatni a DJI kamerát, hogy megpillantsuk a legjellegzetesebb különbséget a két termék között, az Osmo ugyanis egy 3,55 cm átmérőjű előlapi képernyőt is kapott, a készülék jobb (szemből nézve persze bal) oldalán helyezkedik el az objektív mellett. Ez a képernyő első sorban kompozíciós célokra szolgál – tökéletes azok számára, akik szívesen kamerázzák magukat akciókamerájukkal, ámbár mérete és felbontása miatt ennél többre nem igazán alkalmas (e mellett még néhány alapvető információ is megjelenik rajta). Kétségtelenül hasznos.

 

A Hero7 Black 116 grammja és az Osmo Action 124 grammja között papíron nincs sok különbség, habár kézben tartva a két kamerát ez érezhetővé válik – na persze egyik sem éppen egy súlyos készülék. Sajnos a DJI készüléke nem kínál GPS-t és HDMI csatlakozót, amiket többen is hiányolhatnak majd az Osmo Actionről.

 

DJI Osmo Action vásárlás GoPRO Hero 7 Black vásárlás

 

 

DJI Osmo Action & GoPRO Hero 7 videó és hang összehasonlítása

Ha valaki egymás mellé helyezi a DJI Osmo és a jelenleg legújabbnak számító GoPro Hero7 Black specifikációit, akkor hamar láthatóvá válik, hogy a két kamera több közös tulajdonságon osztozik, mint ahány különbség jelenik meg közöttük. Képesek például 4K@60 videó rögzítésére, vagy akár 240 FPS-es FullHD felvételekre is, illetve 12 megapixeles fényképeket lehet készíteni velük JPEG vagy RAW formátumokban.

 

Mindkét kamera tok nélkül is vízálló (a Hero7-es 10 méterig, míg az Osmo 11 méterig bírja a gyártók szerint), és az objektívsapka ND vagy polarizáló szűrőre cserélhető rajtuk. Hasonló teljesítményt mutat mindkét készülék akkumulátora is – lényegében 1-2 perces eltérésekkel durván 90 percig képesek rögzíteni. Érdemes megjegyezni, hogy az Osmóval ellentétben a Hero7-esben GPS is található, amely aktiválása jó pár percet lefaraghat a kamera működési idejéből (de legalább van, ha az ember szeretné használni).

 

Fontos említést tennünk továbbá a DJI elektronikus stabilizációjáról, ami a „RockSteary” névre hallgat, és a GoPro „HyperSmooth” technológiájával igyekszik felvenni a versenyt. Az Osmo Action jól tartja az iramot, és itt-ott még stabilabb eredményeket is produkálhat, mint a legutóbbi Hero modell. A probléma csak az, hogy ezért a stabilitásért cserébe a készülék sokkal észrevehetőbben belevág a képbe, ami egy lényegesen szűkebb látószöget eredményez.

 

Ezzel persze még lehet élni, de valamiért a kép maga nyújtottnak tűnik ebben a módban, ami sajnos látható képminőség-romlást jelent. A Hero7 Black ilyen észrevehető hátrányok nélkülúgy képes hasonló stabilitást produkálni.

 

Az Osmo Action HDR videó rögzítésére is képes, de itt is bizonyos limitációkkal kell számolni. Például HDR módban sem 60 FPS-es, sem pedig stabilizált videót nem rögzíthetünk. Ez azonban senkit se keserítsen el, mert az, aki a legtöbbet szeretné kihozni az Osmo Action dinamikus tartományából, úgyis a D-Cinelike profilt használja majd, ami leginkább egy komolyabb kamera LOG profiljához hasonlítható. A D-Cinelike minden esetben heves utómunkát igényel majd, de a legtöbb részletet őrzi meg mind a kép világos, mind a sötét részein. Természetesen a GoPro is rendelkezik hasonlóan „lapos” profillal.

 

Egy másik érv, ami az Osmo ellen szól, hogy stabilizált módban egy durván két másodperces késés észlelhető a kamera mozgása és a kijelzőn látható videókép között.

 

Sötét körülmények között egyik kamera sem nyer majd díjakat. Az Osmo Action felvételei nem túl zajosak, de meglehetősen sötétek és a színek sem valami pontosak. Ezzel szemben a Hero7 Black világosabb képet kínál, de a rengeteg zaj arra enged következtetni, hogy ezt utólagos jelerősítéssel oldja meg, ami a képminőség kárára megy (tény azonban, hogy a színek sokkal pontosabban reprezentálják a valóságot, mint az Osmo Action éjszakai felvételei).

 

Hang terén nehéz különbséget tenni a két kamera között. Természetesen egyik készüléket sem hangrögzítésre terveztek, amit hallani is az eredményeken, de azért teszik a dolgukat. A DJI-ról érdemes tudni, hogy hajlamos lehet olyan zajokat is rögzíteni (például egy kerékpár vázára rögzítve), amiket a GoPro szinte teljesen képes kizárni.

 

DJI Osmo Action & GoPRO Hero 7 felvételi módjainak összehasonlítása

A felvételi módok közötti talán legnagyobb hátrányról már szót ejtettünk: míg a Hero7 Black képes remekül stabilizált 4K-s videót rögzíteni 60 FPS mellett, addig az Osmo Action felhasználóinak sajnos választaniuk kell a képkockák sűrűsége és a stabilizáció között.

 

A GoPro továbbá egyedi SuperVIew funkciójával is beelőzi a DJI készülékét. A SuperView lényegében egy magasabb, 4:3-as képarányú képet rögzít, amit aztán szoftveresen összenyom és az így keletkező torzulást rögtön kis is javítja. Ez lényegében egy, az Osmo Actionénál jóval nagyobb látószögű, 16:9-es képarányú felvételt eredményez.

 

A DJI ehhez képest 2,7K-s felbontásban, 30 FPS-sel képes 4:3-as videót rögzíteni, amit ráadásul a felhasználónak kell magának torzítania – szóval ezzel nem is érdemes vesződni.

 

A Hero7 Black további funkciókkal is rendelkezik, amelyek hiányoznak a DJI készülékéből – ilyen például a 120 FPS-es 2,7K-s videó, vagy a HEVC néven is ismert h.265-ös codec.

 

Mindkét készülék képes hyperlapse (stabilizált timelapse) felvételeket készíteni, azonban mag az Osmo Action csak 2,7K-s, 30 FPS-es videókban képes erre, addig a GoPro lényegesen nagyobb, 4K@30 videókat készít ezzel a funkcióval.

 

Az Osmo Action egy külön lassított felvételi módot is kínál, ami elsőre jól hangzik, habár néhány kényelmetlen limitáció vonatkozik rá. A DJI kamerájával 8-szoros lassítás lehetséges 1080p (FullHD) felbontásban, amit a kamera 240 FPS-sel rögzít, és 30 FPS-ben ment le. Sajnos 24 FPS-es opció nem választható, pedig az már 10-szeres lassítást eredményezne, és egy sokkal „filmesebb” hatást biztosítana a kész videónak. Szerencsére nem muszáj a készülékkel automatikusan lelassíttatni a felvételt – ha csak simán 240 FPS-es rögzítést választasz (ezt a DJI és a GoPro is kínálja), akkor azt utólag egy megfelelő szerkesztőprogrammal saját magad is lelassíthatod 10-szeresen, 24 FPS-re.

 

DJI Osmo Action & GoPRO Hero 7 fényképek összehasonlítása

Mindkét szerkezet képes RAW és JPEG képek készítésére, azonban míg a GoPro a saját .GPR formátumát használja a nyers képekhez, addig a DJI a sokkal elterjedtebb DNG formátumban menti ezeket a felvételeket.

 

A GoPro ismét mind manuális, mind automatikus módban világosabb képeket rögzít (mint az éjszakai videóknál), és habár a színek között látni némi különbséget, személyes preferencia kérdése, hogy kinek mi tetszik jobban.

 

DJI Osmo Action & GoPRO Hero 7: a használhatóság tükrében

Ha van egy terület, ahol a DJI Osmo Action nagyon is helytáll, akkor az a menürendszer és általános használhatóság. Az érintőképernyő remekül működik, és intuitívan használható, habár előfordul néhány opció, ami nem ott található, ahol az ember logikusan keresné.

 

Nagyon hasznos funkció viszont a „custom modes”, ami lényegében lehetővé teszi, hogy különböző beállításprofilokat készíthess és menthess el, hogy aztán gyorsan, néhány gombnyomásra betölthesd őket (hasonlóképpen egy komolyabb fényképezőhöz). Van egy Quick Switch gomb is, ami a rögzítési módok, illetve az elülső és hátulsó képernyő közötti gyors váltogatásra használható.

 

Sajnos a DJI Osmo Action kezeléséhez használt alkalmazás, a DJI Mimo már kevesebb dicséretet érdemel, akár a GoPro implementációjához hasonlítjuk, akár önmagában vizsgáljuk. Hiányzik például az élő közvetítés funkció, és nehezebb a megosztások kezelése is. Ez meglehetősen furcsa, hiszen a DJI már évek óta kínál élőzést a drónokhoz készült alkalmazásában. Talán jobb ötlet lett volna azt bővíteni az Osmo kompatibilitással.

 

Összegzés

Habár a DJI első akciókamerája némileg még a GoPro Hero7 Black mögött áll, a hangsúly itt az „első akciókamerán” van. Ahhoz képest, hogy a kínai cég most támadt először az amerikai riválisára, sikerült bebizonyítania, hogy a GoPro sem sérthetetlen, és az ebből fakadó versenyszerű innováció nekünk, felhasználóknak kedvez majd!

 

 

 


 







Legfrissebb cikkek


Drónszabályok Spanyolországban
Hogyan szabad drónozni Spanyolországban? Milyen a Spanyol szabályozás Mallorca, Vagy a Kanári szigetek, Teneriffe, Gran Canaria, Barcelona, Ibiza, Lanzarotte vagy egyéb más Spanyol uticél esetén? Mutatjuk! 
DJI Mini 3 Pro vagy Autel EVO Nano+ – Melyik a nyerő?
Melyik a jobb drón, melyiket vegyem meg: DJI Mini 3 Pro vagy Autel EVO Nano+ összehasonlítás?
Kiszivárogtak a DJI Mavic Mini 3 Pro tulajdonságai – Íme az új minidrón
Habár a DJI hivatalosan még nem jelentette be az új Mavic Mini 3 Prót, egy holland viszonteladó nyilvánossá tette az új minidrónról készített termékfotókat, illetve a készülék tulajdonságait is. A kiszivárgott információk lényegében mindent elárulnak az új Miniről (még az ár és feltüntetésre kerül), csak épp azt nem, hogy mikor jelenik meg hivatalosan.  
AKCIÓS TERMÉKEK
AA
LEGJOBB AKCIÓS DRÓNOK
BB
GOPRO KAMERÁK
CC
Nap ajánlata
DD