A multicopter reptetés egy szórakoztató és viszonylag újszerű hobbi. Ennek köszönhetően igen minimális információ lelhető fel az interneten azok számára, akik még csak most ismerkednek a quadcopterek és drónok világával. Sajnos emiatt nagyon sokan minden előzetes kutatás nélkül próbálják ki új kedvencüket. Fontos azonban megjegyezni, hogy a quadcopterek meglehetősen erőteljes gépek, gyorsan forgó, sérülékeny propellerekkel (quadcopterek esetén négy ilyenről beszélünk), amelyek könnyedén kárt tehetnek mindenben, aminek nekiütköznek. A károk (és a személyi sérülések) elkerülése végett fontos tisztában lenni a reptetés alapszabályaival és alapelveivel, és az emberek, épületek és egyéb „akadályok” kerülése reptetés közben.
Kezdésképpen minden esetben érdemes egy kisméretű, olcsó, „dobozból reptethető” quadcoptert
vásárolni. Ezek kiváló ajándékok is lehetnek valaki olyan számára, aki szeretne megismerkedni a
quadcopterekkel akár hobbi, akár professzionális szinten. Ilyeneket már néhány ezer forintért is lehet
kapni, ami sokkal enyhébb veszteséget jelent egy-egy végzetes ütközés vagy zuhanás esetén. Kis
méretük és könnyű súlyuk miatt általában kevesebb kárt is tesznek azokban a dolgokban (vagy
emberekben), amiknek nekiütköznek.
Habár léteznek rendkívül fejlett quadok és távirányítók, amelyek kiváló GPS stabilitást és számos
asszisztált repülési módot kínálnak, még ezeket is csak egy tapasztalt pilóta képes biztonságosan és
hatékonyan kezelni a különböző helyzetekben. Egy gyors internetes keresés után láthatjuk, hogy
rengetegen jelentik be „eltűnt” Phatnomjaikat (a DJI által gyártott drónok), vagy tesznek fel képeket
a totálkáros drága quadcoptereikről első repülésük napján. Ezen balesetek nagy részét a
tapasztalatlan pilóták okozzák.
Tehát habár olcsóbb megoldás lehet azonnal a kívánt quadcopter szettet megvásárolni, hosszú távon
sok fejfájást (és pénzt) spórolhatsz meg, ha eleinte egy kisebb, olcsóbb és masszívabb géppel kezded
a gyakorlást.
Ha fogtál már a kezedben valaha játékkonzol irányítót, akkor ismerős lesz a quadcopterek
távirányítója is. Persze ezeket az eszközöket, és az általuk irányított készülékeket semmilyen esetben
nem javasolt játékokként kezelni.
A quadcopterek távirányítóin két fő joystick található, amivel a sebesség, az irány és egyéb mozgással
kapcsolatos tényezők kezelhetők (ezekről lejjebb). Ezeken kívül egyes modellek úgynevezett AUX
kapcsolókat is tartalmazhatnak, amelyekkel olyan funkciókat látnak el, mint a LED fények
ki/bekapcsolása, vagy a repülési módok közötti váltogatás, stb.
A quadcoptereknek számos repülési (stabilizációs) módjuk lehet a modelltől és a távirányítótól
függően. A leggyakoribbak ezek közül az acro (azaz, rate, vagy manuál, tehát kézi), a self-level (saját
magát kiegyensúlyozó), attitude, GPS hold, stb.
A különböző repülési módok különböző reptetési célokra alkalmasak, és ezért eltérő szenzorokat és
elektronikus modulokat használhatnak. Például a self-level mód egy giroszkóp és egy gyorsulásmérő
segítségével próbálja egyensúlyba helyezni a quadcoptert amikor az éppen lebeg. A manuális
módban azonban csak a giroszkóp aktív, így a quadcopter nem egyensúlyozza ki magát önállóan –
tehát például ha megdöntöd, akkor abban a pozícióban marad, amíg manuálisan nem korrigálod a
szöget.
A self-level mód, bár hatékony, nem tökéletes, és ebben a módban a quadcopterek hajlamosak
enyhén jobbra-balra mozogni és imbolyogni, mert folyamatosan próbálják kiegyensúlyozni magukat
repülés közben. A tapasztaltabbak ezért használják szívesebben a manuális módot készülékeiken. A
kezdők számára a manuális mód nem ajánlott – eleinte érdemes self-level módban maradni, és így
gyakorolni a reptetést.
Ezen alapszabályokkal felfegyverkezve ideje gyakorolni egy kicsit. Eleinte bőven elég a fel- és
leszállást, a lebegést, A-B pont közötti reptetést és hasonló egyszerű mozgásokat ismételgetni.
Mindezt csak óvatosan és lassan.
Az első fontos tényező, amit meg kell vizsgálnod, ha reptetni szeretnél a szabadban. Habár a lágyabb
fuvallatok nem okoznak különösebb problémát a tapasztaltabb pilótáknak, általában még ők is
tartózkodnak a szellősebb napoktól, ugyanis a videók rögzítése közben zavaró lehet a készülék
folyamatos dülöngélése.
Ha a szélről van szó, akkor mindig jobb félni, mint megijedni. Ismerkedj meg alaposan és óvatosan
quadcoptered képességeivel, és idővel tapasztalod majd, hogy milyen erősségű légmozgásban
kezelhető biztonságosan.
A lebegés valójában nehezebb, mint sokan gondolnák, különösen FPV (belső nézetes) repülés esetén.
A lebegés elsajátítása nem csupán a precízebb és biztonságosabb reptetést teszi lehetővé, hanem a
jobb minőségű légi videók rögzítéséhez is elengedhetetlen.
Ha nagy sebességgel repülsz egy akadály felé, hogyan érdemes megelőzni az esetleges ütközést? Ha
jobbra vagy balra ki is tudod kerülni az akadályt, akkor is javasolt csökkenteni a propellerek
sebességén a „gáz” csökkentésével. A kezdőknek az ilyen balesetek elkerülése végett jó választás
lehet egy propellervédős készülék vásárlása.